Kort fortalt

En interaktiv forestilling på landets skoler og en online platform og spil, forvandler børn og unge til miljø- og klimasuperhelte.

Projektet

Introduktion:
I en interaktiv kombination af actionteater, rollespil og online forum, hvor unge superhelte udfordres både på nettet og i det virkelige liv, får tusindevis af børn værktøjer til at gøre en forskel lige nu og her for at forbedre fremtiden for os alle. I kampen mod Dr. EGO som spreder afmagt og mistro, forgifter vandet og forpester luften, viser FUTURE FORCE, en gruppe miljøsuperhelte, vej mod en bedre, renere og mere bæredygtig fremtid. I denne altomfattende oplevelse, hvor børnene lærer gennem egen handling, løftes pegefingeren aldrig, men viser altid den rigtige retning.

Meget mere end teater:
Vi giver børn og unge en unik mulighed for at besejre deres angst for en begrænsende fremtid hvor vores planet går under i et miljøhelvede. De lærer selv at være helte og agere proaktivt i en verden som er fuld af muligheder samt påvirke fremtiden gennem egne initiativer og heltedåd.
I forestillingen personificerer superheltene alle de ting vi kan gøre for at forbedre vores fælles fremtid; superskurken alt det som bremser os.

Det sceniske udtryk:
En dag finder en skoleklasse en "mystisk" boks I deres klasseværelse. På denne boks er diverse gåder, som de skal bruge for at finde koden til en YouTube video. Videoen fører til nogle andre gåder som de skal løse for at forberede sig til den dag hvor 5 superhelte kommer til skolen.
De 5, som udgør gruppen FUTURE FORCE, etablerer en kortvarig (1-2 timer) base i deres klasseværelse, hvorfra de både bliver ramt af superskurken, samt tager grupper af elever ud til andre steder på skolen, for at løse gåder som samtidigt lærer dem om miljø og klima. Til sidst viser det sig dog at de endnu ikke har slået superskuren, så de må arbejde videre. Derfor bliver alle elever i klassen taget i ed som nye superhelte og får et password til en hjemmeside hvor der er en serie af 100 opgaver som de skal løse for at slå skurken. De forskellige opgaver er både ting de skal gøre derhjemme, ting de skal gøre på nettet og ting de skal gøre i det offentlige rum sammen med andre unge superhelte. Alt er selvfølgelig fokuseret på at lære at leve et mere miljø- og klimavenligt liv.

Vi spiller site-specific og bruger skolens faciliteter som scenografi, hvilket gør oplevelsen meget mobil og let at få ud i alle afkroge af landet. Her har vi mulighed for at interagere med de unge såvel indendørs som udendørs.

Vi fokuserer på et primært fysisk scenesprog og al tekst vil være simpel og lettilgængelig, så alle, uafhængig af alder og sprogfærdigheder kan følge med.

Kunstnerens pligt og fremtidens muligheder:
Adskillige medier rapporterer at alt flere børn og unge er angste for klima- og miljøspørgsmål og en mørk og dyster fremtid. Det vil vi forandre og vi føler at vi, som kunstnere har en pligt til at bruge vores kompetencer til at sprede håb og lysten til at gøre ting på nye, anderledes og positive måder. Vores målsætning er at børn og unge selv har lyst til at sprede bæredygtige idéer og levemåder til venner og familie, for at på den måde skabe langsigtet forandring, såvel i morgen som om 5 og 10 år.

At lave scenekunst om miljøproblemer er set før, men vi gør det på en ny og besnærende måde, ved at inddrage publikum i et helstøbt superhelteunivers og hermed gøre dem til hovedpersoner i den episke historie, som er deres egen fremtid.

Organisation:
FUTURE FORCE er sat i værk af scenekunstnerne Jens Bäckvall, Lasse Hoeg von Essen og Anette Asp Christensen og realiseres i samarbejde med cremen af fagfolk i deres respektive brancher. Eksempelvis scenograf Johan Kjølkær, komponist Peter Helms og lysdesigner/teknikker Karl Sørensen. Vi får konsulentbistand af bl.a. visuel- og spilkonsulent Jan Ditlev Christensen; concept artist på iO interactive og online-kommunikationsekspert Toke Grøfte; informationsarkitekt for bl.a. Polfoto, Kræftens Bekæmpelse m.fl.

Samarbejdspartners:
FUTURE FORCE er støttet af Miljøministeriet med 492.350,- og af kunstfondets komponistpulje med 30.000,- og har ansøgninger til behandling hos flere private fonde samt scenekunstrådets projektpulje. Vi nærmer os derfor vores budgetmål som vil sikre høj kvalitet i alle aspekter af projektet. Vi har desuden påbegyndt dialog med Danmarks Naturfredningsforening, Økologisk Landsforening og Greenpeace samt Miljøministeriets forskellige fagudvalg, som vi håber vi bidrage med den nyeste viden til udvikling af indhold samt undervisningsmateriale.

Bæredygtighed:
Selvfølgelig er alle materialer til scenografi, kostumer m.m. genbrugte og/eller økologiske.

Om online spil, community og app:
En bærende del af FUTURE FORCE er alt det som sker på og via nettet. Til dette udvikles en online platform som har følgende indhold:

* Først og fremmest spillet. En serie af 100 udfordringer (quests) som skal løses for at få erfaringspoints og blive en alt bedre superhelt. Her skal de unge helte løse alt fra at skaffe en genbrugsvandflaske til at plante et træ eller lave en genbrugsstation i deres hjem, samt at spille små minispil på nettet, hvor de lærer om vandets kredsløb, hvordan en solcelle fungerer og meget mere.

* De unges superheltepoints giver dem højere status i netværket, afhængigt af hvor mange ting de laver. Denne status er i sig selv en udfordring, hvor man får ansvar for at hjælpe andre med gode råd og måske endda udvikle nye udfordringer i samarbejde med de voksne superhelte.

* Et netværk hvor de unge kan kontakte andre superhelte i deres egen by eller i andre dele af landet.
Videoer, hvor de voksne superhelte kommer med udfordringer, idéer og små historier som videreudvikler hovedhistorien om kampen mod Dr. EGO. Der kommer løbende nye til.

* Opdateringer fra andre superhelte om hvordan de klarer de forskellige quests.

* Tilgang til et kort hvor man blandt andet kan finde ud af hvor man kan købe økologi, finde nærmeste genbrugplads og få second-hand tøj.

* Tutorials i hvordan man laver superheltetøj og masker af genbrugsting samt hints til hvordan man forbedre sit miljø- og klimaaftryk for at lettere kunne klare nogle af de 100 quests.

Tidshorisont:
Oplevelsen har premiere på en skole i København efter sommerferien 2014. Samtidigt med den første premiere, åbnes online-platformen, hvorefter FUTURE FORCE fortsætter sin turné til flere skoler. Vi satser på at komme ud til så mange skoler som muligt i hele Danmark i perioden 2015-2016.

Spørgsmål / svar