Kort fortalt

et projekt om hvorfor det ikke er nok med en teknisk manual for den grønne omstilling. Der er også nødt til at være en begejstringsmanual.

Projektet

På www.etrans.dk/projekter kan man læse om de mange initiativer og om den tænkning, der former det 3-årigt innovationsprojekt etrans på Designskolen Kolding.

Vores indfaldsvinkel var, at hvis vi ikke har brugerne med, bliver elbilerne aldrig en succes i Danmark. Så vi lagde ud med at undersøge danskernes grundlæggende holdninger og værdier i forbindelse med transport og bæredygtighed - og deres forhold til deres bil. Vi fik en masse viden om hvad der skal til for at vende skepsis til begejstring og hvilke barrierer og fordomme man skal komme omkring undervejs.

Projektet havde to formål. Det skulle dels bidrage til implementering af bilerne, dels skulle det lære de mere end 20 partnervirksomheder, offentlige samarbejdspartnere og organisationer, hvordan man kan bruge design som driver af forandring. Virksomhederne strækker sig fra DONG over Peugeot, Clever, APC Schneider, Falck og Aarstiderne til en række mindre grønne virksomheder med relation til elbilen. Fredericia Kommune og TRIN – Trekantområdets Innovations Forum – var med og sikrede en meget stor kontaktflade ud til erhvervslivet, offentlige ansatte og borgere.

Projektets mål om at få danskerne til at elske elbiler blev ikke nået – fordi elbilerne simpelthen ikke kom til Danmark i den hast, det var ventet, men der blev hentet erfaringer og udarbejdet en række rapporter, der anvendes i både elbils- og innovationsmiljøerne i dag ( de kan ses/downloades fra www.etrans.dk/projekter ). Endelig blev designtænkning, bæredygtighedstanken og innovationstanken implementeret som arbejdsredskaber i en række virksomheder.

Nu får elbilerne endnu et lille puf – Region Hovedstaden arbejder på at udskifte en del af flåden med elbiler, og med i dette projekt er en af etrans’ designere sin viden fra Fredericia Kommune, hvor han var med til at gøre medarbejderne begejstrede for elbilerne, trods de begynder-problemer, en ny teknologi gav dem i det daglige.

Spørgsmål / svar

Ole Lundberg | tir, 09/10/2013 - 20:26

vi elsker el bilen som ide, men hader de ringe batteri tider, det er der det trykker, forskning i oplagring af strøm ville være oplagt